Ordenança sobre la restricció de la circulació dels vehicles més contaminants a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Gavà
Consulta pública prèvia sobre el projecte d'ordenança sobre la restricció de la circulació dels vehicles més contaminants a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Gavà
Les ciutats i la societat estan experimentant profunds canvis i transformacions que impacten en la mobilitat urbana i metropolitana, amb conseqüències com el creixement de la població, l’augment dels contaminants o de l'extensió de les àrees urbanes, on el transport és un dels principals responsables del deteriorament de la qualitat de l'aire. Concretament el transport emet entre el 50 i el 80% dels contaminants en els entorns urbans. La contaminació atmosfèrica, segons l’Agència Europa del Medi Ambient, és la responsable directa de més de 500.000 morts prematures l’any a Europa, 3.000 de les quals a l’àrea metropolitana de Barcelona.
En aquest context, les Zones de Baixes Emissions (ZBE) són àrees en les quals es restringeix l'accés als vehicles que no compleixin amb determinades exigències, amb l'objectiu de millorar la qualitat de l'aire a les ciutats. A escala europea, la Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat del medi ambient i una atmosfera més neta a Europa, estableix mesures destinades a definir i establir objectius mediambientals de qualitat de l'aire.
De la mateixa manera, el Reial Decret 102/2011, de 28 de gener, estableix els objectius de qualitat de l’aire d’acord amb l’annex III de la Llei 34/2007 i el 22 de maig de 2021 va entrar en vigor la Llei 7/2021, de canvi climàtic i transició energètica. Precisament, és l'article 14.3 d'aquesta llei la que obliga a tots els municipis espanyols de més de 50.000 habitants o més de 20.000 habitants declarats Zona de Protecció Especial de l’ambient atmosfèric pel contaminant NO₂ i per les PM₁₀ (ZPE), com és el cas de Gavà, a establir ZBE com una mesura essencial per a la millora la qualitat de l’aire abans que finalitzi el primer semestre de l'any 2024.
La ZBE de Gavà es preveu implementar a la major part del nucli urbà i on hi ha una major concentració de població. No en formarien part els nuclis de La Sentiu, Ca n’Espinós o Bruguers degut al fet de que es troben en zones amb menor contaminació i no disposen d’un servei de transport públic amb tanta freqüència com el del nucli central de Gavà o, com en el cas de Gavà Mar, perquè la problemàtica principal és l’estacionalitat de la circulació i aparcament de vehicles, que es centra en els caps de setmana i els mesos d’estiu, per això també quedaria fora de la ZBE.
Pel que fa a les dades del parc circulant, el 7% dels vehicles no tenen etiqueta ambiental. Només aquests vehicles sense etiqueta ambiental es preveu que tinguin restringida l’entrada a la ZBE de dilluns a divendres laborables. Es preveu que a Gavà podran circular els vehicles amb les etiquetes 0, ECO, C i B. Igualment es contemplaran exempcions permanents per a vehicles sense etiqueta que compleixin determinades circumstàncies, com poden ser persones amb mobilitat reduïda o amb rendes baixes, entre altres. També es preveu poder sol·licitar permisos puntuals per la resta de vehicles.
Cal destacar que es preveu fer una campanya de comunicació per a tota la ciutat informant de quan s’activarà la ZBE, l’àrea i vehicles afectats, amb mesos d’antelació a la seva posada en marxa.
Tenint en compte els km recorreguts al dia (720.008 km), s’han realitzat les estimacions sobre el parc circulant, obtenint que el 42% de vehicles (sense distintiu i B) generen el 86,7% de les emissions de NO₂ i el 58,4% de CO₂ i emeten 4,07 tones a l’any de PM2,5. Per altra banda, s’ha realitzat una anàlisi de la contaminació atmosfèrica a través de l’estació fixa de la Generalitat de Catalunya i diferents punts de mesurament, on s’ha pogut constatar que, a les vies amb més trànsit, es supera el valor guia anual recomanat per l’OMS per NO₂.
Per l’horitzó 2030, es preveu una disminució d’entre el 24,3% i el 35,4% de CO₂, tenint en compte que el municipi disposa d’una bona xarxa de transport públic i que es produirà una reducció en el parc de vehicles, que pot comportar la disminució dels principals contaminants.